Motoryzacja i muzyka w jednym

Motomuza

Forum Motoryzacja i muzyka w jednym Strona Główna -> Polskie Motory Zabytkowe -> WFM M06
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
WFM M06
PostWysłany: Czw 12:58, 01 Cze 2006
Autsajder87
Szefo

 
Dołączył: 21 Lut 2006
Posty: 207
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Pleszew





"Motor nie do zdarcia” – z takimi opiniami mozna sie spotkac. Mimo, iz ostatni model zszedl z linii produkcyjnej niespelna 40 lat temu to jeszcze niektórym ludziom, na widok owego motocykla badz logo firmy przechodza ciarki po plecach. Nie jest to jednak motor do szybkiej, dynamicznej jazdy. Silnik o pojemnosci 123ccm pozwala na plynne, rekreacyjne poruszanie sie po drogach. Wiec, co sprawia, ze tak duza liczba ludzi w calej Polsce jest w nim doslownie „zakochana”? Na prawde nie wiem. Byc moze spowodowane jest to faktem, iz motocykl ten byl powszechnie dostepny , tani w eksploatacji i bardzo duzo ludzi poruszalo sie nimi na co dzien.

A oto i historia ilosy Warszawskiej Fabryki Motocykli

W Panstwowych Zakladach Samochodowych nr 2 (PZS) w Warszawie przy ul. Minskiej 25 w latach 1948-50 uruchomiono produkcje motocykla Sokól. Wykonano ich tylko 2000. Motocykl ten byl zmodernizowana wersja DKW RT125. Róznil sie on od swojego pierwowzoru m.in. ksztaltem zbiornika paliwa i blotników, stopniem sprezania, moca silnika, gaznikiem, instalacja elektryczna.

W sierpniu 1951 roku oficjalnie rozpoczela swoja dzialalnosc Warszawska Fabryka Motocykli, która zlokalizowano na terenach PZS.

W grudniu 1951 r. w WFM zmontowano pierwsza serie 100 motocykli M04. Warszawska fabryka przejela produkcje tego modelu od Kieleckich Zakladów Wyrobów Metalowych. Seryjna produkcja tych motocykli ruszyla w drugim kwartale 1952 r. W polowie 1954 r. rozpoczeto produkcje kolejnego modelu - M05 - ze zmodernizowanym przednim zawieszeniem. Byl to model przejsciowy, którego wykonano tylko nieco ponad 12 tys. sztuk. Natomiast juz w grudniu tego roku zmontowano serie informacyjna WFM M06. Byl to motocykl znacznie nowoczesniejszy w porównaniu z dotychczasowymi produktami. Po raz pierwszy na zbiornikach pojawilo sie charakterystyczne logo firmy.

MOS stal sie w bardzo krótkim czasie najpopularniejszym motocyklem w Polsce. Byl tez baza dla wielu innych konstrukcji powstalych w WSK w Swidniku oraz SHL w Kielcach. Warto podkreslic, ze opracowania konstrukcyjne i badawcze specjalistów z WFM byly wielokrotnie wdrazane do produkcji takze w innych zakladach w Polsce.

W 1955 r. WFM opracowala konstrukcje pierwszego polskiego skutera -"Zuk". Rok pózniej gotowe byly nastepne prototypy - "Bak" i "Osa". "Osa" jako jedyna weszla w pózniejszym czasie do produkcji seryjnej. W okresie 6 lat produkcji zmontowano ich ok. 25000 sztuk.

Skuter ten byl podstawa do opracowania ciekawych, prototypów konstrukcji -trzyosobowego mikro-samochodu o nazwie "Fafik" (1958) oraz "trójkolowca" L13, przeznaczonego dla pracowników poczty (1961).

W 1956 r. produkcja osiagnela poziom 30 tys. sztuk, natomiast rok pózniej wprowadzono tasmowy system montazu, a kolorem charakterystycznym dla "WFM-ek" stal sie wisniowy. WFM otworzyla równiez pierwszy w Polsce fabryczny salon sprzedazy. Miescil sie on w centrum Warszawy przy ul. Kruczej. Oferowane w nim motocykle M06 kosztowaly wówczas 7.000 zl, zas "Osy" - które trafily tu w 1959 r. - 17.000 zl.

W 1962 r. dzienna produkcja WFM wynosila ok. 200 pojazdów, zas zaklad zatrudnial prawie 2000 osób. Niestety, z inicjatywy wladz partyjnych oraz Ministerstwa Przemyslu Ciezkiego, 1 stycznia 1965 r. Warszawska Fabryke Motocykli polaczono z Polskimi Zakladami Optycznymi. Baza technologiczno-produkcyjna WFM miala odtad byc wykorzystywania do celów wojskowych. W 1965 r. wyprodukowano jeszcze 55 tys. motocykli WFM i 6 tys. skuterów "Osa". WFM definitywnie zakonczyla produkcje motocykli z koncem marca 1966 r. Wytwarzala w tym czasie kilkanascie róznych modeli motorów i skuterów, a laczna ich produkcja przekroczyla pól miliona egzemplarzy.

Polityczna decyzja odnosnie losów WFM spowodowala istotny uszczerbek dla polskiego przemyslu motoryzacyjnego, który utracil jeden z wiodacych swoich zakladów. Decyzja ta tym bardziej byla chybiona, bowiem - jak okazalo sie juz wkrótce - realizacja programu rozwoju produkcji dla wojska zakonczyla sie fiaskiem.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 22:22, 25 Kwi 2007
Weed
Czynny działacz

 
Dołączył: 25 Kwi 2007
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/6





[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
WFM M06
Forum Motoryzacja i muzyka w jednym Strona Główna -> Polskie Motory Zabytkowe
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin